
Aktivity mentorov na školách
![]() | ![]() | ![]() |
Jedným z cieľov národného projektu Modernizácia stredoškolského vzdelávania je vytvoriť na školách bezpečný a spolupracujúci priestor s inkluzívnou kultúrou a zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky na stredných školách v banskobystrickom kraji. Po absolvovaní prvého ročníka totiž časť žiakov so znevýhodnením ukončí SOŠ, dôvodom je častokrát ich dovŕšenie 16. roku života, kedy ukončujú povinnú školskú dochádzku a nemajú motiváciu pokračovať v ďalšom štúdiu, ale aj iné príčiny vyplývajúce z ich socioekonomického prostredia. Dlhodobým dopadom aktivity je prevencia nezamestnanosti a zvyšovanie šancí na zamestnanie. Aktivita má tak prispievať k prekonávaniu bariér stredoškolského vzdelávania.
Na stredných školách pod našou záštitou pracujú zamestnanci pre naplnenie daných cieľov- mentori. Mentor poskytuje mentoring zameraný na celkový rozvoj žiakov a ich motiváciu pre riadne ukončenie štúdia. Vytvára bezpečný priestor v ktorom môžu žiaci zdieľať problémové situácie s ktorými sa stretli. Žiakov sprevádza stredoškolským štúdiom, objavovaním vlastného potenciálu a hľadaním spôsobov ako ho realizovať. Pomáha rozvíjať zručnosti a kompetencie žiakov potrebné pre ich zvládanie a uplatnenie sa na trhu práce a v samostatnom živote. Poskytuje podporu žiakom v hľadaní vlastných riešení a prijímaní premyslených rozhodnutí. Podľa potreby pracuje individuálne alebo skupinovo a zameriava sa najmä na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, marginalizovaných rómskych komunít a žiakov v riziku predčasného ukončenia štúdia. Vedie administratívu k stretnutiam so žiakmi. Úzko spolupracuje s členmi podporného tímu. Spolupracuje a podrobne komunikuje s vedením školy, triednymi učiteľmi, celým pedagogickým zborom a rodičmi žiaka. Tiež koordinuje ostatných mentorov.
Od začiatku realizácie projektu sa mentori na školách venovali dôležitým činnostiam:
- individuálne stretnutia so žiakmi, zároveň aj sieťovacie stretnutia s pedagogickým zborom a s jednotlivými organizáciami (napr. SPACE, ÚPSVaR)
- mapovanie potrieb žiakov v kontexte stanoveného cieľa a s ohľadom na individuálne mentoringy
- skupinové aktivity so žiakmi
- vytvárali tzv. mentorskú reťaz- stretnutia medzi mentormi navzájom
- propagácii práce mentora na školách, informovanosť ohľaom prínosu a zmyslu práce mentora
- účasť na DOD na školách za účelom komunikácie s budúcimi žiakmi škôl a ich rodičmi
- zúčastňovali sa stretnutí tvoriacich sa školských podporných tímov na školách, pre pochopenie dynamiky na školách a začlenenie sa do tímov škôl
- riešenie krízových situácií so žiakmi na školách
- účasť na školských a komunitných podujatiach na zvyšovanie povedomia o mentoroch pre žiakov
- nadväzovanie partnerských vzťahov s miestnymi organizáciami, neziskovými organizáciami, ktoré by mohli prispieť k podpore projektu prostredníctvom výmeny skúseností a zosieťovania
- nastavovanie prienikov a doplnenia vzájomných činností v rámci ŠPT na pridelenej škole
V uplynulom roku 2024 sa do aktivít zapojilo celkovo vyše 3 000 žiakov prostredníctvom takmer 300 skupinových aktivít s mentorom. Takmer 1 000 žiakov využilo možnosť komunikácie s mentorom na individuálnom stretnutí.