Koncepcia Kostrovej siete cyklistických komunikácií Banskobystrického samosprávneho kraja (ďalej ako KS BBSK) rieši hlavné cyklistické komunikácie - vetvy na území celého Banskobystrického kraja, a to ako významný nástroj pre ich rozvoj a efektívnu realizáciu v dlhodobom časovom horizonte.
KS BBSK Predstavuje nadregionálnu sieť cyklotrás, so vzájomnými väzbami ktoré sú navzájom prepojené a slúžia na obsluhu celého Banskobystrického kraja
KS BBSK zadefinovala koridor hlavných diaľkových cyklistických koridorov – 14 vetiev v predpokladanej dĺžke 746 km vrátane 12 cyklistických uzlov. Každá ma svoju špecifikáciu a riešenia, ktoré sa budú upresňovať v ďalších stupňoch projektových dokumentácií. KS BBSK obsahuje aj možné variantné riešenia. V prípade realizácie aj variantných riešení celková dĺžka predstavuje 1096 km.
KS BBSK je nástrojom, ktorý možno použiť pri plánovaní, projektovaní, zlepšovaní regionálnych a miestnych prepojení, či napojenie inej dopravnej siete. Slúži aj ako podklad pre tvorbu krajských i regionálnych stratégií (napr. PUM, ÍUS, Akčné plány apod.), podklad pre územné plánovanie. Je zadefinovaná ako cyklodopravná s vysokým dôrazom na bezpečnosť cyklistov.
Uvedený dokument je spracovaný za účelom stanovenia postupu na efektívnu realizáciu diaľkových trás a bude východiskom pre rozvoj cestovného ruchu Banskobystrického kraja, dotknutých samospráv a ďalších organizácií. Jeho súčasťou je aj etapizácia pre vytvorenia konzistentnej cyklistickej siete.
Kostrová sieť sa navrhuje predovšetkým ako samostatná cyklistická cestička, ako nemotoristická komunikácia určená pre cyklistov, oddelená od iných druhov dopravy.
Cyklistická doprava má výrazný potenciál pre rozvoj územia. Aby bol tento potenciál naplnený, je nutné aby cyklistická infraštruktúra bola bezpečná, priama a celistvá. Navrhovaná KS BBSK všetky tieto atribúty spĺňa.
(apríl 2017 – plánovaná aktualizácia 2022)
Účelom dokumentu je priniesť komplexnejší pohľad na problematiku a význam cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Banskobystrickom samosprávnom kraji a zároveň navrhnúť aj riešenia ďalšieho rozvoja a zmenu postavenia cyklistickej dopravy v dopravnom systéme kraja. Je zároveň nevyhnutný pre aktérov v území, ktorí riešia rozšírenie cyklistickej dopravy, cykloturistiky, dobudovanie infraštruktúry a to nielen na rekreačné účely, ale primárne na využívanie dopravy do zamestnania a za verejnými službami.
Rozvoj cyklistickej dopravy na území BBSK (1.14 MB)
Účelom Plánu udržateľnej mobility (PUM) je identifikácia vhodnej, udržateľnej a integrujúcej dopravnej politiky, a to na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja. Následne PUM určí spôsob implementácie identifikovanej dopravnej politiky.“ (Z metodiky ministerstva dopravy a výstavby). Jeho nevyhnutnou súčasťou je aj spracovanie potenciálu rozvoja nemotorovej čiže cyklistickej dopravy.