Informácie o postupe pri podnete, podaní alebo sťažnosti v zdravotníctve a o najčastejších podnetoch v oblasti zdravotníctva.
Najčastejšie sa podnety zvyknú týkať nasledovných problémov:
Okruh subjektov/orgánov verejnej moci, na ktoré sa možno s podaním obrátiť (zoradené v poradí ako postupovať)
(ďalej aj „poskytovateľ“):
Prvotne by sa mal pacient/blízka osoba pacienta (ďalej aj „žiadateľ“) obrátiť priamo na zdravotnícke zariadenie/poskytovateľa, ktorý zdravotnú starostlivosť poskytol.
Obrátiť sa naň možno písomnou žiadosťou o nápravu (blízka osoba prípadne so žiadosťou o vysvetlenie, ak náprava nie je už možná) za podmienok podľa § 17 zákona č. 576/2004 Z. z. Písomná podoba žiadosti je podstatnou podmienkou pre jej vybavenie.
Poskytovateľ je povinný písomne informovať žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od jej podania.
Toto riešenie problému tzv. pri zdroji je najhospodárnejším riešením najmä z hľadiska času, nakoľko komunikácia prebieha medzi subjektmi od počiatku zainteresovanými vo veci, a riešenie nie je spojené s osobitným časovo a procesne náročnejším konaním pred orgánom verejnej moci, ktorému prvotne nie sú známe skutkové okolnosti veci, ktorý preto musí pre objektívne posúdenie veci vykonať samostatné dokazovanie.
Vyhľadajte ambulanciu alebo nemocnicu na stránke e-vuc.sk
Až následne, v prípade, ak k vyriešeniu problému nedôjde v rámci kontaktu s poskytovateľom podľa bodu 1), t.j. ak poskytovateľ žiadosti nevyhovie alebo neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od jej podania, má žiadateľ právo obrátiť sa na (zoradené v poradí ako postupovať):
(ďalej len „Úrad pre dohľad“):
Pôsobnosť úradu je daná, ak v zmysle § 18 ods. 1 písm. b) zákona č. 581/2004 Z. z. je podnetom podávateľa namietaná správnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti, resp. vedenie zdravotnej dokumentácie poskytovateľom.
V zmysle § 4 ods. 3 zákona č. 576/2004 Z. z. Úrad pre dohľad v rámci dohľadu nad správnosťou poskytovania zdravotnej starostlivosti preskúmava medicínsku stránku poskytnutia zdravotnej starostlivosti, t.j. či v danom prípade boli vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy a v súlade so štandardnými postupmi na výkon prevencie, štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi pri zohľadnení individuálneho stavu pacienta.
Pri dohľade nad vedením zdravotnej dokumentácie Úrad pre dohľad preskúmava či poskytovateľ vedie zdravotnú dokumentáciu lege artis, t.j. v súlade so zákonom (§ 19 až 21 zákona č. 576/2004 Z. z.)
Vyhľadajte príslušnú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou kde môžete poslať svoje podanie: Pobočky
(ďalej aj „MZ SR“):
vykonáva v prvom stupni dozor nad dodržiavaním povinností vymedzených najmä v § 79 zákona č. 578/2004 Z. z., avšak výlučne u poskytovateľov (okrem iného aj u špecializovaných nemocníc, resp. tzv. koncových nemocníc), ktorým MZ SR vydáva povolenie na prevádzkovanie (§ 11 ods. 1), s výnimkou vecí týkajúcich sa ordinačných hodín alebo cenníkov, ktoré spadajú do kompetencie vecne a miestne príslušného samosprávneho kraja.
Podnet treba podať na MZ SR, u nižšie uvedených poskytovateľov, ktorí majú miesto prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia v územnom obvode Banskobystrického samosprávneho kraja:
Všeobecné nemocnice:
Špecializované nemocnice:
Polikliniky:
(Slovenská lekárska komora, Slovenská komora zubných lekárov, Slovenská lekárnická komora, Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek a iné),
ktoré vykonávajú dohľad v zmysle § 81 ods. 1 písm. c), d) a e) č. 578/2004 Z. z., kde z pohľadu pacientov sa ako najzásadnejší javí dohľad nad odborným výkonom zdravotníckeho povolania, v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s etickým kódexom zdravotníckeho pracovníka (Príloha č. 4 k zákonu č. 578/2004 Z. z.)
(ďalej aj „RÚVZ“), ak ide o plnenie povinností poskytovateľa, ktoré je povinný plniť ak je držiteľ povolenia na prevádzkovanie mobilného odberového miesta.
(ďalej aj „poisťovňa“), v prípade, že má poistenec problém so zabezpečením si lekára – špecialistu (s výnimkou zubného lekára, gynekológa a všeobecného lekára pre dospelých a všeobecného lekára pre deti a dorast, ktorých na požiadanie určuje miestne príslušný samosprávny kraj), resp. ak poistenec potrebuje informáciu, s ktorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti má poisťovňa, ktorej je poistencom, uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti (ľudovo povedané, či je ten-ktorý lekár zazmluvnený poisťovňou, ktorej je FO poistencom)
Podľa 25 ods. 2 Zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov príslušná zdravotná poisťovňa je povinná
a) zabezpečiť poistencovi zdravotnú starostlivosť v rozsahu ustanovenom v osobitnom predpise,
b) poskytnúť poistencovi na požiadanie informáciu, s ktorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Kontakt na:
(ďalej aj „BBSK“) pre územný obvod Banskobystrického samosprávneho kraja (okresy: Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Brezno, Detva, Krupina, Lučenec, Poltár, Revúca, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Zvolen, Žarnovica, Žiar nad Hronom).
BBSK vykonáva v prvom stupni dozor nad dodržiavaním povinností vymedzených v § 79 zákona č. 578/2004 Z. z.,
Z hľadiska formy poskytovania zdravotnej starostlivosti BBSK vykonáva vo svojom územnom obvode dohľad nad:
Podnet na BBSK môžete podať na e-mailovú adresu: podatelna@bbsk.sk, alebo prostredníctvom stránky slovensko.sk
Ťažisková právna úprava: