Nadchádzajúce roky 2021 - 2027 predstavujú nové programové obdobie, v ktorom bude čerpanie fondov EÚ na kohéznu politiku realizované prostredníctvom jedného operačného programu – Programu Slovensko (PSK). Gesciu nad ním prevzalo novovzniknuté Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (ďalej MIRRI SR), ktoré bude riadiacim a zároveň sprostredkovateľským orgánom tohto operačného programu pre aktivity integrovanej územnej stratégie (aktivity IÚS).

Nové obdobie zvyšuje rozhodovacie právomoci samospráv pri rozhodovaní o alokáciách a využívaní fondov EÚ pri posilnení partnerskej spolupráce. Časť financií z PSK bude prerozdelená priamo regiónom, ktoré by mali prostredníctvom Rád partnerstva rozhodovať o tom, na čo sa financie použijú. Novovytvorené Rady partnerstva na území krajov (úroveň NUTS 3) a Kooperačné rady udržateľného mestského rozvoja (UMR), ako riadiace štruktúry budú koordinovať procesy plánovania, implementácie a monitorovania integrovaných územných stratégií (IÚS).

V každom kraji je pre účely podpory integrovaného regionálneho rozvoja zriadené Regionálne centrum MIRRI SR. Regionálne centrá budú poskytovať poradenstvo v oblasti prípravy kvalitných projektov financovaných z prostriedkov Európskej Únie a ich následnej implementácie. Poradenstvo je poskytované bezplatne, zatiaľ telefonicky počas pracovných dní od 8:00 – 16:00 h. Viac informácií nájdete priamo na webstránke MIRRI SR.

Rada partnerstva BBSK

Rada partnerstva pre integrovaný územný rozvoj Banskobystrického samosprávneho kraja (ďalej Rada partnerstva BBSK) je vytváraná z iniciatívy BBSK a je kolektívnym komunikačným a koordinačným orgánom pre realizáciu a plnenie cieľov politiky súdržnosti EÚ v rokoch 2021 - 2027 na území BBSK a nástrojom územnej spolupráce na území samosprávneho kraja. Koordinuje prípravu a implementáciu Integrovanej územnej stratégie (ďalej IÚS) BBSK pre roky 2021 - 2027 a slúži na zabezpečenie participatívneho manažmentu integrovaného územného rozvoja územia BBSK, predovšetkým na prípravu, schvaľovanie, riadenie realizácie, monitorovanie a hodnotenie implementácie IÚS BBSK v rozsahu svojej pôsobnosti.

Je tvorená členmi (pdf, 144 kB) zastupujúcimi:

  1. regionálnu samosprávu - BBSK,
  2. miestnu územnú samosprávu - mestá, obce a združenia obcí,
  3. sociálno-ekonomických partnerov - podnikateľský sektor, poľnohospodársky sektor, akademický sektor, občiansky sektor, cirkvi zriaďujúce poskytovateľov sociálnych, vzdelávacích alebo charitatívnych služieb, miestne akčné skupiny,
  4. štátnu správu.

Rada partnerstva BBSK sa člení na Komory a tematické komisie. Jej činnosť koordinuje predseda Rady partnerstva BBSK, t.j. predseda BBSK a podpredsedovia Rady partnerstva BBSK. Činnosť predsedu, podpredsedov a Komôr Rady partnerstva BBSK je podporovaná Technickým sekretariátom, ktorého činnosť zabezpečuje BBSK.

Pôsobenie Rady partnerstva BBSK upravuje jej štatút a rokovací poriadok:

Štatút a rokovací poriadok rady partnerstva BBSK (877 kB)

Ďalšie informácie

Rada partnerstva je konzultačný a koordinačný orgán, ktorý sa využíva v rámci európskych štrukturálnych a investičných fondov na Slovensku. Jej úlohou je koordinovať a dohliadať na implementáciu a efektívne využitie týchto fondov v súlade s rozvojovými prioritami krajiny.

Rada partnerstva funguje na národnej a regionálnej úrovni a združuje zástupcov rôznych sektorov, ako sú verejná správa, samosprávy, občianska spoločnosť, akademická obec a podnikateľský sektor. Hlavným cieľom Rady partnerstva je:

  1. Konzultácia a spolupráca – poskytovať priestor na dialóg medzi rôznymi sektormi a partnermi, čím sa zabezpečuje väčšia transparentnosť a efektivita pri rozdeľovaní prostriedkov z európskych fondov.
  2. Dohľad nad implementáciou fondov – sledovať, ako sa realizujú projekty a programy financované z fondov EÚ, a riešiť prípadné problémy a výzvy pri ich realizácii.
  3. Stratégia a plánovanie – spolupodieľať sa na príprave a úpravách strategických dokumentov (napríklad Partnerskej dohody alebo Operačných programov), ktoré definujú priority a oblasti, kam sa budú investovať európske prostriedky.

Rada partnerstva teda umožňuje, aby sa do riadenia a kontroly európskych fondov zapojilo viacero zainteresovaných strán, čo prispieva k lepšiemu zohľadneniu potrieb a špecifík jednotlivých regiónov na Slovensku.


Partnerská dohoda je kľúčový strategický dokument, ktorý uzatvára Slovenská republika s Európskou komisiou v rámci čerpania európskych štrukturálnych a investičných fondov na dané programové obdobie. Tento dokument určuje, ako budú použité finančné prostriedky z EÚ fondov, aby prispeli k hospodárskemu, sociálnemu a územnému rozvoju Slovenska.

Hlavné charakteristiky a ciele Partnerskej dohody:

  1. Strategické zameranie – Partnerská dohoda stanovuje hlavné priority a oblasti, do ktorých budú smerovať investície z fondov EÚ (napríklad podpora vzdelávania, inovácie, infraštruktúra, digitalizácia, zamestnanosť, inklúzia či ochrana životného prostredia).
  2. Rámec pre čerpanie fondov – V dohode sú stanovené pravidlá, ktoré zabezpečujú efektívne, transparentné a účelové využívanie prostriedkov. Tieto pravidlá určujú, ako budú fondy alokované, monitorované a hodnotené.
  3. Operačné programy – Partnerská dohoda určuje štruktúru tzv. operačných programov, ktoré predstavujú konkrétne oblasti financovania a obsahujú podrobnejšie plány a opatrenia na dosiahnutie stanovených cieľov. Napríklad operačné programy sa môžu zamerať na oblasti ako doprava, regionálny rozvoj, výskum a vývoj, či ľudské zdroje.
  4. Zapojenie partnerov – Partnerská dohoda sa pripravuje na základe konzultácií s rôznymi partnermi, ako sú verejné inštitúcie, samosprávy, podniky, neziskové organizácie a občianska spoločnosť. Týmto spôsobom sa zabezpečuje, aby sa rozvojové potreby a špecifiká Slovenska premietli do samotnej dohody.
  5. Monitorovanie a hodnotenie – Partnerská dohoda obsahuje mechanizmy na sledovanie pokroku, plnenie cieľov a na hodnotenie výsledkov investícií. Slovensko tak môže priebežne upravovať svoje programy a prístupy podľa aktuálnych potrieb a výziev.

Význam Partnerskej dohody pre Slovensko

Partnerská dohoda je základným dokumentom, ktorý určuje smerovanie rozvoja Slovenska a spôsob využívania fondov EÚ. Je navrhnutá tak, aby zohľadňovala špecifické potreby krajiny a regiónov, čo umožňuje lepšie cielenie investícií a maximalizáciu ich dopadu. Tento dokument prispieva k udržateľnému rozvoju, k posilňovaniu regionálnej konkurencieschopnosti a k sociálnej inklúzii, čo v konečnom dôsledku vedie k vyššej kvalite života obyvateľov.

Aktuálna Partnerská dohoda pre Slovensko platí pre programové obdobie 2021-2027 a obsahuje konkrétne opatrenia, ktoré Slovensko prijalo na riešenie výziev, akými sú napríklad klimatické zmeny, digitalizácia, sociálne rozdiely a nízka produktivita práce.

Partnerská dohoda a Rada partnerstva sú úzko prepojené nástroje na koordináciu a efektívne využívanie európskych štrukturálnych a investičných fondov v Slovenskej republike. Každý z nich plní dôležitú úlohu pri plánovaní, implementácii a monitorovaní týchto fondov, čím sa zabezpečuje transparentnosť a efektívne smerovanie európskych prostriedkov do priorít rozvoja Slovenska.

Ako sú Partnerská dohoda a Rada partnerstva prepojené:

  1. Úloha Rady partnerstva v príprave a schvaľovaní Partnerskej dohody – Rada partnerstva je zložená zo zástupcov rôznych sektorov, vrátane verejnej správy, samospráv, akademickej obce, neziskových organizácií a podnikateľského sektora. Pri príprave Partnerskej dohody má Rada partnerstva konzultačnú úlohu. Zástupcovia partnerov diskutujú o prioritách a potrebách Slovenska a zabezpečujú, aby Partnerská dohoda reflektovala reálne potreby regiónov a spoločnosti. Rada partnerstva tak prispieva k tomu, že dohoda je vypracovaná na základe širokého konsenzu.
  2. Implementácia priorít Partnerskej dohody cez Radu partnerstva – Po schválení Partnerskej dohody Európskou komisiou má Rada partnerstva dôležitú úlohu aj v procese implementácie. Sleduje, ako sa napĺňajú ciele stanovené v Partnerskej dohode, a posudzuje, či sa európske fondy používajú podľa dohodnutých priorít. Rada partnerstva má teda dohľad nad tým, ako Slovensko dodržiava strategické ciele a záväzky stanovené v Partnerskej dohode.
  3. Úprava a aktualizácia dohody – Partnerská dohoda je „živý“ dokument, ktorý sa môže v priebehu programového obdobia prispôsobiť novým potrebám či zmenám v prioritách. Rada partnerstva môže v tomto procese zohrávať kľúčovú úlohu tým, že poskytuje spätnú väzbu a odporúčania na základe aktuálnych výziev a potrieb, ktoré sa objavia počas implementácie programov. Môže navrhovať úpravy či presuny financií medzi rôznymi prioritami v závislosti od aktuálneho vývoja.
  4. Monitorovanie a hodnotenie dosiahnutých výsledkov – Rada partnerstva vykonáva priebežné monitorovanie plnenia cieľov Partnerskej dohody a hodnotí, či jednotlivé operačné programy dosahujú očakávané výsledky. Na základe tohto monitoringu môže odporučiť konkrétne opatrenia na zlepšenie efektívnosti a dosahovania výsledkov, čím sa zabezpečuje, že prostriedky EÚ sú investované účinne a v súlade s plánovanými cieľmi.
  5. Zabezpečenie participatívneho prístupu – Cieľom Partnerskej dohody je dosiahnuť inkluzívny a udržateľný rozvoj. Rada partnerstva zabezpečuje, že tento cieľ sa dosahuje participatívne, čo znamená, že všetky zainteresované strany môžu vyjadriť svoje potreby a názory, a tým prispievať k strategickému smerovaniu krajiny. Tým sa zabezpečuje, že rozvojové priority a opatrenia stanovené v Partnerskej dohode reflektujú široké spektrum názorov a perspektív.

Zhrnutie:

Partnerská dohoda definuje strategický rámec a ciele pre čerpanie fondov EÚ, zatiaľ čo Rada partnerstva zohráva úlohu konzultačného a dohliadajúceho orgánu, ktorý zabezpečuje transparentnosť a efektívnosť implementácie týchto cieľov. Rada partnerstva sa podieľa na tvorbe, implementácii, monitorovaní a prípadných úpravách Partnerskej dohody, čo zaručuje, že fondy EÚ sú použité spôsobom, ktorý prináša maximálny prínos pre Slovensko a jeho obyvateľov.

Rada partnerstva pre Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) je zložená z viacerých komôr, ktoré reprezentujú rôzne sektory a záujmy v regióne. Tieto komory zaisťujú, že rozvojové priority a stratégie reflektujú rôznorodé perspektívy a potreby všetkých zainteresovaných strán.

Rozdelenie komôr Rady partnerstva BBSK:

  1. Komora štátnej správy – Táto komora združuje zástupcov rôznych inštitúcií štátnej správy, ktorí majú na starosti implementáciu národných politík v regióne. Zahŕňa orgány ako napríklad krajské úrady a ďalšie inštitúcie zastupujúce štátne záujmy v oblasti rozvoja, dopravy, zdravotníctva či školstva.
  2. Komora samosprávy – Tvorí ju zástupcovia miest a obcí v rámci BBSK, ako aj samotný Banskobystrický samosprávny kraj. Táto komora reprezentuje záujmy miestnych a regionálnych samospráv, ktoré hrajú kľúčovú úlohu v rozvoji infraštruktúry, sociálnych služieb a podpore miestneho hospodárstva.
  3. Komora zamestnávateľov a podnikateľov – Komoru tvoria zástupcovia podnikateľských združení, obchodných komôr a ďalších organizácií, ktoré zastupujú záujmy súkromného sektora. Cieľom tejto komory je zabezpečiť, aby stratégie a rozvojové projekty podporovali miestny hospodársky rast, tvorbu pracovných miest a podnikateľské prostredie.
  4. Komora občianskej spoločnosti a neziskového sektora – V tejto komore sú združené organizácie občianskej spoločnosti, neziskové organizácie a rôzne asociácie. Reprezentuje záujmy obyvateľov v oblasti životného prostredia, sociálnej inklúzie, kultúry a ďalších verejnoprospešných oblastí.
  5. Komora vzdelávania, vedy a výskumu – Táto komora je zložená zo zástupcov univerzít, výskumných inštitúcií a ďalších vzdelávacích organizácií. Jej cieľom je podporovať inovácie, vzdelávanie a výskum, čo sú kľúčové faktory pre dlhodobý rozvoj regiónu.


Úloha komôr v rámci Rady partnerstva BBSK

Každá komora má v rámci Rady partnerstva BBSK svoje špecifické úlohy a poslanie, ktoré spočíva v:

  • Vyjadrovaní stanovísk a poskytovaní odporúčaní pre strategické dokumenty a rozvojové programy.
  • Identifikácii potrieb a priorít daného sektora alebo skupiny, ktorú komora zastupuje.
  • Dohľade nad implementáciou projektov a iniciatív financovaných z fondov EÚ, aby sa zabezpečilo ich efektívne využívanie.
  • Spolupráci na monitorovaní a hodnotení výsledkov projektov, aby bolo možné prispôsobovať stratégie podľa aktuálnych potrieb regiónu.

Vďaka rozdeleniu na komory môže Rada partnerstva BBSK integrovať rôzne pohľady a záujmy do plánovania a realizácie projektov, ktoré prispievajú k rozvoju celého regiónu.

Integrované územné stratégie (IÚS) a integrované územné investície (IÚI) sú moderné nástroje využívané v rámci Programu Slovensko 2021-2027 na efektívnejšie plánovanie a realizáciu rozvojových cieľov na úrovni regiónov. Tieto nástroje umožňujú, aby sa európske a národné financie cielene investovali do projektov, ktoré odrážajú konkrétne potreby a potenciál daného územia, čím prispievajú k udržateľnému a inkluzívnemu rozvoju.

Výhody integrovaných územných stratégií (IÚS)

  1. Cielené plánovanie podľa regionálnych potrieb – IÚS umožňujú regiónom identifikovať a stanoviť si vlastné rozvojové priority, čo vedie k presnejšiemu zacieleniu investícií. Táto prispôsobiteľnosť zaručuje, že sa rozvojové ciele zamerajú na aktuálne a dlhodobé potreby obyvateľov a ekonomiky regiónu.
  2. Synergia medzi sektormi a projektmi – IÚS spájajú rôzne sektory (napr. dopravu, vzdelávanie, sociálne služby, životné prostredie) v rámci jedného strategického dokumentu. Tým sa umožňuje lepšie zosúladenie projektov, aby sa navzájom dopĺňali a podporovali. Napríklad investície do dopravnej infraštruktúry môžu byť doplnené rozvojom priemyselných parkov alebo podporou cestovného ruchu.
  3. Podpora udržateľného rozvoja – Tým, že IÚS zohľadňujú miestne podmienky a zdroje, podporujú udržateľné riešenia, ktoré minimalizujú negatívny dopad na životné prostredie. Takýto prístup tiež pomáha budovať odolnosť územia voči klimatickým zmenám.
  4. Posilnenie regionálnej identity a participácie – IÚS kladú dôraz na zapojenie miestnych aktérov, vrátane samospráv, miestnych podnikov a komunít, čo posilňuje regionálnu identitu. Participácia zvyšuje pocit zodpovednosti za výsledky a prináša lepšiu akceptáciu projektov u obyvateľov.
  5. Flexibilita a prispôsobenie sa zmenám – IÚS umožňujú reagovať na zmeny a výzvy, ktoré môžu počas programového obdobia vzniknúť. Regióny môžu podľa potreby upravovať svoje stratégie, aby sa prispôsobili novým okolnostiam alebo novým prioritám, napríklad v prípade kríz, ako je pandémia alebo iné nepredvídateľné udalosti.

Výhody integrovaných územných investícií (IÚI)

  1. Efektívne a koordinované financovanie – IÚI umožňujú kombinovať rôzne zdroje financovania (európske, národné i miestne) pre realizáciu projektov. Táto kombinácia zdrojov zvyšuje celkovú efektívnosť a umožňuje realizovať väčšie projekty s výraznejším vplyvom na región.
  2. Podpora prepojených projektov – IÚI sú určené na financovanie balíkov projektov, ktoré sú vzájomne prepojené a spolu vytvárajú väčšiu hodnotu. Napríklad v rámci jednej IÚI môžu byť realizované projekty na rozvoj infraštruktúry, školstva a zamestnanosti, ktoré spoločne prispievajú k komplexnému rozvoju územia.
  3. Znižovanie regionálnych rozdielov – IÚI sa sústreďujú na konkrétne oblasti a komunity, čo prispieva k vyrovnávaniu rozdielov medzi rozvinutejšími a menej rozvinutými regiónmi. Podpora projektov, ktoré reagujú na špecifické problémy a slabiny územia, prispieva k ich vyrovnaniu so silnejšími regiónmi.
  4. Zjednodušenie administratívy a zlepšenie koordinácie – Integrované investície umožňujú lepšiu koordináciu financovania a realizácie projektov na úrovni regiónu, čo zjednodušuje administratívne procesy a znižuje záťaž pre miestne samosprávy. Sústredenie financovania do jednej integrovanej investície je pre miestnych aktérov menej komplikované, čo môže urýchliť realizáciu projektov.
  5. Posilnenie spolupráce medzi rôznymi aktérmi – Realizácia IÚI vyžaduje koordináciu medzi rôznymi partnermi (verejným sektorom, súkromnými investormi, neziskovými organizáciami a akademickými inštitúciami). Táto spolupráca vedie k lepšiemu zladeniu cieľov a zlepšuje efektívnosť implementácie projektov.
  6. Podpora miestnych kapacít a inovácií – IÚI často zahŕňajú aj inovačné projekty alebo programy na zvyšovanie kapacít miestnych aktérov. Napríklad môže ísť o zlepšenie digitálnej infraštruktúry alebo programy na zvyšovanie zamestnanosti, ktoré stimulujú rozvoj ľudského kapitálu a zlepšujú ekonomickú konkurencieschopnosť regiónu.

Prínos pre Program Slovensko 2021-2027

IÚS a IÚI sú v rámci Programu Slovensko 2021-2027 dôležité nástroje na dosiahnutie strategických cieľov programu, ktorý sa zameriava na vyvážený a udržateľný rozvoj Slovenska. IÚS umožňujú cielené a premyslené plánovanie, kým IÚI zasa poskytujú nástroje na financovanie komplexných projektov, čím sa zlepšuje efektivita implementácie a dosahovanie výsledkov.

Tieto nástroje prispievajú k tomu, aby prostriedky z fondov EÚ mali čo najväčší dopad a prispeli k dlhodobému rozvoju Slovenska na všetkých úrovniach, od regionálnych miest až po menšie obce a vidiecke oblasti

Rada partnerstva v kontexte IÚS plní tieto úlohy:

  • iniciuje a koordinuje tvorbu návrhu IÚS,
  • zodpovedá za prípravu IÚS v rozsahu vízie, cieľov, priorít, aktivít a merateľných ukazovateľov pre jednotlivé ciele,
  • rokuje o návrhu IÚS, resp. jej aktualizáciách, formuluje pripomienky a spolupracuje so sociálno-ekonomickými partnermi, za účelom vyriešenia vznesených pripomienok a za účelom dosiahnutia dohody o znení návrhu IÚS,
  • schvaľuje návrh IÚS,
  • iniciuje aktualizáciu IÚS,
  • rozhoduje o projektových zámeroch IÚI,
  • spolupodieľa sa na monitorovaní a hodnotení realizácie IÚS z pohľadu dosahovania cieľov rozvoja územia, vrátane návrhu a schválenia zmien IÚS v súlade s výsledkami hodnotenia,
  • poskytuje súčinnosť riadiacemu orgánu pri priebežnom, ako aj konečnom monitorovaní a hodnotení implementácie IÚS,
  • vykonáva ďalšie činnosti vyplývajúce z tohto Štatútu na základe požiadavky členov Rady partnerstva.


Integrovaná územná stratégia BBSK na roky 2022-2027

Táto webová stránka používa súbory cookies

Cookies sú malé textové súbory ukladané webovou stránkou vo vašom počítači. Používajú sa na skvalitnenie vášho zážitku pri návšteve webovej stránky, analýzu výkonnosti stránky a na zber údajov o jej používaní. Na tento účel využívame aj nástroje a služby tretích strán. Niektoré takto získané údaje môžu byť poskytnuté partnerom v EÚ a mimo EÚ.

Kliknutím na „Povoliť všetky“ vyjadrujete svoj súhlas so spracovaním cookies.
Kliknutím na “Odmietnuť všetky” odmietnete všetky cookies okrem nevyhnutných.
Kliknutím na “Spravovať nastavenia” môžete získať podrobnejšie informácie a upraviť svoje preferencie.

Nevyhnutné cookies slúžia na zabezpečenie riadneho fungovania webovej stránky. Vďaka nim je možná navigácia na stránke alebo prístup k chráneným oblastiam stránky. Nevyhnutné cookies je možné spracovávať aj bez udelenia súhlasu dotknutou osobou.

Preferenčné cookies umožňujú internetovej stránke zapamätať si informácie, ktoré určujú spôsob, akým sa webová stránka chová alebo vyzerá, ako napríklad váš preferovaný jazyk alebo región, v ktorom sa práve nachádzate.

Štatistické cookies nám pomáhajú zlepšovať našu webovú stránku vďaka údajom o tom, ako návštevníci stránku používajú, a to prostredníctvom anonymného zbierania informácií.

Marketingové cookies umožňujú analyzovať online aktivitu návštevníkov stránky. Vďaka tomu sa im pri prezeraní webu zobrazuje menej reklám. Zobrazované sú hlavne reklamy, ktoré sú pre návštevníka zaujímavé.