Výhody a postup používania elektronickej komunikácie
Elektronická komunikácia prináša množstvo výhod. Pri elektronickej komunikácii s úradom ušetríte na správnych poplatkoch. Svoju žiadosť budete môcť vybaviť bez potreby osobnej návštevy úradu kedykoľvek aj po úradných hodinách. Uľahčí vám interakciu s úradom prostredníctvom elektronických formulárov s vopred vyplnenými údajmi. Zabezpečí vám doručenie elektronického rozhodnutia úradu priamo do vašej elektronickej schránky na www.slovensko.sk.
Pre elektronickú komunikáciu s úradom budete potrebovať :
Tu sa môžete prihlásiť sa svojim občianskym preukazom : slovensko.sk - Prihlásenie
Základné informácie o elektronickom občianskom preukaze, jeho možnostiach a elektronickej komunikácií s úradom nájdete na stránkach slovensko.sk alebo kliknutím na tento odkaz slovensko.sk "Ako začať". Všetky postupy elektronickej komunikácie nájdete v textových návodoch ako aj videonávodoch na stránkach slovensko.sk - návody.
Pre viac informácií a pomoc pozrite nižšie.
Pred vyplnením formulára budete vyzvaní na prihlásenie sa na portáli slovensko.sk.
Prihlásenie na Ústredný portál verejnej správy a do elektronickej schránky - postup je popísaný v návode na portáli slovensko.sk.
Po úspešnom prihlásení sa vám zobrazí Vami vybratý formulár, kde vo väčšine prípadoch budú údaje žiadateľa/odosielateľa predvyplnené Vašimi údajmi, alebo údajmi zastupujúceho subjektu z registrov právnických či fyzických osôb.
Každá elektronická služba na portáli BBSK má vlastnú podstránku, na ktorej sa nachádzajú všetky dôležité informácie o tejto službe.
Prílohy: Po kliknutí na tlačidlo „Nahrať súbor“ si vyberiete prílohu zo svojho počítača. Formáty, ktoré môže mať príloha, ktorá je súčasťou elektronického podania: Prílohy - www.slovensko.sk
Veľkosť, ktorú môže mať podanie cez elektronickú schránku aj s prílohami: Veľkosť podania - www.slovensko.sk
Odporúčame vám prečítať si aj najčastejšie otázky a odpovede o podaní na ústrednom portáli.
Časť podaní musí byť pred odoslaním na Úrad BBSK elektronicky podpísaná. Nižšie sa dozviete, ako postupovať pri elektronickom podpisovaní formulárov a príloh vášho podania.
Pri každom vyplnenom formulári máte možnosť daný formulár podpísať. Samotné podpisovanie je veľmi jednoduché:
Kliknete na tlačidlo „Podpísať“.
Následne sa vám zobrazí dialógové okno s vizualizáciou vami vyplneného formulára, aby ste ešte pred samotným podpísaním videli presne čo podpisujete.
Kliknete na tlačidlo „Podpísať“ v dolnej časti okna.
Zobrazia sa vám všetky certifikáty, ktoré sa nachádzajú na pripojenej eID karte alebo sú nahraté vo vašom počítači. Pre elektronické podpísanie prostredníctvom vašej eID karty kliknite na certifikát SVK eID ACA.
V prípade že sa vám certfikát nezobrazí, je možné že certifikát na eID nemáte vygenerovaný a je potrebné si ho vygenerovať alebo vám vypršal časový limit pre podanie. V danom prípade je potrebné eID kartu vytiahnuť po dobu 5 sekúnd a následne ju zasunúť späť do čítačky eID.
Ďalej máte možnosť „Zobraziť certifikát“ a zistiť tak viac informácií o zvolenom certifikáte. Ak chcete pokračovať v podpisovaní, kliknite na tlačidlo „OK“. Ak ste si podpísanie rozmysleli a chcete ho zrušiť, kliknite na tlačidlo „Storno“.
Ak ste v predchádzajúcom kroku potvrdili výber certifikátu, kliknite aj v okne „D.Signer/XAdES“ na tlačidlo „OK“. Aj tu máte možnosť zrušiť podpisovanie kliknutím na „Storno“.
Po splnení vyššie uvedených krokov je váš formulár podpísaný vašim zaručeným elektronickým podpisom (certifikátom). Rovnakým spôsobom je možné podpísať aj prílohu. Následne môžete vaše podanie odoslať na Úrad BBSK kliknutím na tlačidlo "Odoslať podanie".
Vami odoslané podanie z portálu BBSK sa uloží do vašej elektronickej schránky na www.slovensko.sk, do časti „Odoslané správy“. Vďaka vášmu prihláseniu vám budeme môcť doručiť elektronickú odpoveď z Úradu BBSK priamo do vašej elektronickej schránky na www.slovensko.sk, do časti „Prijaté správy“. Odporúčame nastaviť si na portáli notifikáciu: Postup nastavenia notifikácie na prijaté správy.
V prípade problémov s podpisovaním odporúčame pozrieť stránku Technická podpora pre používateľov Ústredného portálu verejnej správy
Technické predpoklady elektronickej komunikácie sú popísané na stránke Na stiahnutie - UPVS.
Balíček aplikácií - Ovládače k čítačkám čipových kariet (Gemalto, Bit4id), aplikáciu na prihlásenie (Aplikáciu pre eID) a aplikáciu pre kvalifikovaný elektronický podpis (D.Suite/eIDAS) je možné stiahnuť a postupne nainštalovať prostredníctvom inštalačných balíčkov dostupných na: Na stiahnutie - UPVS.
Služba všeobecnej agendy je podanie, ktoré je neanonymné a môže/nemusí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Na elektronické zaslanie môžete využiť službu všeobecné podanie cez slovensko.sk.